Rusaliile


             Dragii mei, stiu ca am lasat un pic de praf sa se astearna pe aici , dar azi mi-am luat pamatuful , mi-am suflecat manecile si am purces la trebi. Vreau sa va vorbesc putin despre Rusalii - sarbatoare ce semnifica coborarea din Cer a Sfantului Duh , asupra ucenicilor lui Iisus Hristos.
          

             In vremuri dinaintea crestinismului sensul Rusaliilor era acela de a celebra bucuria muncilor agricole, prin daruirea roadelor agricole.Vechii greci numeau acesta sarbatoare Cinzecime
In ajunul Rusaliilor se comemoreaza Mosii de Vara: oamenii savarseau rituri de induplecare si de imbunare a spiritelor mortilor, impodobeau gospodariile si mormintele cu ramuri de tei si faceau pomeni fastuoase, practici ce s-au pastrat pana astazi in satele bucovinene.
         
             In popor Rusaliile sunt considerate fecioare fabuloase, iele, fiicele lui Rusalim imparat. Se spune ca cei ce nu tin aceasta sarbatoare vor fi pedepsiti de ielele care se scalda pe timpul noptii despletite in izvoare.O alta superstitie spune ca daca in noaptea de Rusalii vei dormi sub cerul liber sau daca te vei duce la fantana, vei cadea sub puterea Ielelor.
         
              La sate in special se pastreaza traditia ca in aceasta zi sa se duca la biserica pentru sfintire crengi de tei si nuc, acestea simbolizand limbile de foc ale puterii Sfantului Duh, care s-a pogorat peste Sfintii Apostoli. Aceste crengute se agata apoi la strasina caselor sau la icoane pentru a apara gospodariile de rele. In ziua de Rusalii exista si obiceiul numit “udatul nevestelor“. Conform traditiei se spune ca numai femeile care vor fi udate vor fi sanatoase tot anul si vor si mai frumoase.

Dragilor o primavara minunata si fara farmecele ielelor :)

Etichete: , , , , ,