Carte pe luna: Imparateasa Orhidee - Anchee Min

sursa foto
          Din lumea musulmana, unde am fost luna trecuta, trecem in cea asiatica. De cand ma stiu am avut o mare atractie catre acea departare. Simt, cumva, ca o bucata de suflet mi-a ramas acolo, din vreo alta viata, din vreo alta infatisare. Asa ca, atunci cand am dat peste aceasta carte, am fost mai fericita ca un copil intr-un magazin de dulciuri. Mi-a placut de la inceput pana la sfarsit: am citit-o aproape pe nerasuflate si cand nu puteam sa o citesc, ramaneam cu gandul la ea, rumegand ce citisem pana atunci. Ca sa nu mai spun ca am intrat in sevraj cand am terminat primul volum si inca nu facuse rost de al doilea - Ultima imparateasa. Si cea mai geniala treaba la aceasta scriitura e ca noaptea visam ce citeam ziua.
              De la primele pagini am si simtit cum patrund intr-un fel de dulap catre o oaresce Narnie cu pafum de realitate pentru ca fiecare personaj se bazeaza pe o persoana care chiar a existat in trecutul imperial al Chinei. Autoarea a incercat sa pastreze intacte evenimentele asa cum s-au petrecut in istorie si a tradus decretele, edictele si poemele din documentele originale.
               Pe scurt este vorba de o tanara manciuriana, care, pentru a-si salva familie de la o saracie crunta si pentru a evita casatoria cu varul sau, gaseste o solutie inedita: participa alaturi de alte trei mii de fete la selectia concubinelor imperiale. Odata aleasa una din cele 7 sotii ale imparatului Hsien Feng, Orhideea infrunta tot felul de intrigi, ritualuri si superstitii. Nu va spun mai multe pentru ca merita clar sa fie citita.
              Dar va mai zic ca pe tot parcursul cartii am avut senzatia ca am castigat o super putere si am devenit invizibila, pentru ca e atat de bine scrisa, incat mi se parea ca ma plimb pe la curtea imperiala, sau ascult odata cu eunucii poruncile primite, sau chiar ca particip in secret la hotararile cele mai controversate ale conducatorilor. Uneori aveam sentimentul ca sunt o musca pe un perete in budoarul sotiilor, caci mi se dezvaluiau niste ritualuri atat de intime si intense incat nu aveam cum sa nu cred ca sunt chiar in acele camere. Totul se contureaza atat de clar si precis incat toate simturile mele au fost atrase ca un fluture la lumina in aceasta carte: simteam parfumul celor de acolo, vedeam hainele, bijuteriile si palatele lor, le ascultam gandurile si le traiam nelinistile. M-am indragostit, am suspinat, m-am nelinistit, am urat si am simtit ca traiesc 7 vieti. Gasiti de toate: povesti de iubire, rivalitati, ura, pericole la tot pasul, dar mai ales povestea unor femei puternice, luptatoare, supravietuitoare. Si niste rituali si superstitii atat de neobisnuite si deloc raspandite, ca, daca nu veti rezona cu povestea, tot nu veti putea spune ca nu v-a atras cartea.
sursa foto
                 In concluzie, aceasta carte este un bilet VIP catre o lume secreta, cu acces restrictionat. Nu e de ratat. Lectura placuta! Si vise intense!

Etichete: , , , , , , , , ,